Hushållsnära tjänster är inte lösningen på Livspusslet - Del III

Ulrika Hagströms och mitt förslag om hushållsnära tjänster är ett rött skynke för många vänsterkvinnor. De rycker vilka argument som helst ur rockärmen för att försöka bevisa att vårt förslag är ruttnare än allt gammalt smör i Småland [...] Konstaterar bara att fortfarande står motståndarna till vårt förslag helt tomhänta när det gäller att lösa tidspressen för två heltidsarbetande personer med små barn, skriver TCO:s presschef Kerstin Olsson på bloggen Utredarna. Senaste inlägget på HBT-sossen är ett i raden där det finns helt halsbrytande argument, skriver Olsson vidare.

-
Jag har ingenting emot hushållsnära tjänster. Jag är emot att dessa tjänster subventioneras på bekostnad av vård, skola och omsorg. Visst skulle hushållsnära tjänster underlätta för barnfamiljer, men är det verkligen vägen till ett jämställt förhållande och ett jämställt samhälle? Vill inte Kerstin Olsson ta med kön, klass och etnicitet i sina analyser och förslag?
-
Barbara Ehrenreich (författare till Barskrapad och redaktör för Global Women) menar att budskapet till hushållets barn blir att en person [oftast från ett annat land och oftast en kvinna] är en underlägsen person som inte har bättre saker för sig än att städa upp andras skit.
-
Är verkligen hushållsnära tjänster den enda lösningen på Livspusslet? Jag kan tillstå att det kan vara en dellösning, men Livspusslet är mer komplicerat än så.
-
Barbara Ehrenreichs blogg och hemsida.
-
Under strecket:
Idag ska jag manifestera på Sergels torg, klockan 17. Det ska också Catti Ullström göra.
Thomas Hartman har en rolig alternativaffisch som anspelar på moderaternas agerande i FRA.
I onsdags attackerades Pridefestivalen i hvudstaden Sarajevo av homofober. För mer läsning: AFP, Antigayretorik och Dagen.
Jimmy är sur för att jag inte länkar till hans blogg på min blogg. Mer politik är min uppmaning!

Inga kommentarer: