Jag älskar den kommunala förskolan!

Expressen och Aftonbladet skriver på sina ledarsidor om de privata skolorna, eller som de mer populärt kallas "friskolor". Expressen hyllar Jan Björklund i sin ledare. I likhet med Aftonbladet oroas också jag över den explosionsartade utvecklingen av de privata skolorna. Privata skolor isolerar barn från varandra. Här kan till exempel överklassbarn frottera sig med andra ur samma samhällsklass och här kan muslimska barn interagera med andra muslimska barn (vilket är uppskattat bland de män som upprätthåller hederskulturen även i Sverige och då menar jag inte enbart muslimer).
-
Jag däremot efterlyser mixen. Barn med olika bakgrunder mår bra och utvecklas på ett annat sätt om de får interagera med varandra. Jag efterlyser mångfald i förskolan och mångfald är inte hundratals nya, privata skolor varje år.
-

P.S.
Per Gudmundsson kritiserar naturligtvis moderaternas förslag beträffande en jämställdhetscertifiering av förskola och skola (läs mitt tidigare inlägg här), men han har rätt på en punkt: Allt för länge har man fått intrycket att borgerligheten klippt sitt jämställdhetsprogram ur Grottbjörnens folk.

Inga kommentarer: