Allsång och sommartal i Vitabergsparken

I lördags höll Mona Sahlin sitt sommartal i Vitabergsparken. Jag och Åsa var naturligtvis där, med våra nya, fina tröjor från Europride. Det tyckte även Åsa Nordien från TV4 (se bild ovan). Även SSU hade snygga tröjor på sig (se exempel på Johan Sjölanders blogg).
-
Sahlin var som bäst när hon häcklade den moderatstyrda regeringen. En lag om civilkurage har socialminister Göran Hägglund visst kläckt ur sig och Sahlin uppmanade Hägglund att själv visa civilkurage och inte vara en bromskloss vad beträffar en könsneutral äktenskapsbalk.
-
Förutom gammal skåpmat från Almedalstalet, presenterade Mona Sahlin en ny klimatpolitik. Sahlin har vidare tagit till sig det faktum att svenska folket anser det för dyrt att åka tåg. Här är socialdemokraternas satsningar på järnväg:
-

-
Carin Jämtin var det andra affischnamnet. Jag gillar Carin Jämtin. Hon har en skarp hjärna, hon är jordnära, hon tar sig alltid tid att lyssna. Hon har humor, hon är klok, hon är kunnig och har glimten i ögat.
-
Det tar mig emot när jag nu måste uppmana Jämtin att styla sig. Jag är feminist och anser inte att det ska ha någon betydelse, men i detta mediaklimat försvinner Jämtin. Hon väldigt blek i jämförelse med andra politiker. Hennes budskap går inte fram i mediabruset.
-
Jämtin har en snygg frisyr, men den kan bli bättre med en annan hårfärg och kanske några slingor. Vidare måste hon börja sminka sig. Kan inte partiet skicka henne på en make up-kurs? Jag sminkar mig väldigt sällan, men jag är inte någon offentlig person så som Jämtin. Jag förstår vidare inte Jämtins förkärlek för brunt och beige. En uppmaning till Jämtin är att alltid ha något grönt på sig. När Gudrun Schyman var partiledare för vänsterpartiet bar hon alltid rött. Det blev hennes signum. Jämtin passar i grönt och grönt passar även i ett annat hänseende - Jämtin är en av de socialdemokrater som lett rådslagsgruppen för klimat och miljö.
-

Lördagen inleddes förresten med Allsång mot högern. Det var i princip samma sånger som förra årets allsång. Har inte vänstern bättre kampsånger än Mikael Wiehe och Nationalteatern?! Min partikamrat Andreas Nilsson skriver på sin blogg: PS Kan vi (dvs socialdemokraterna i Stockholm) inte hitta några andra artister än Södra fot? Inget fel på dem, men det finns ju en uppsjö av nya band och sångare i Stockholm. DS . Jag håller med honom! Jag vill vidare sjunga andra sånger. Jag vill sjunga Lars Winnerbäck, Håkan Hellström, Neil Young! Jag vill ha mindre Allsång på Skansen och mer Allsång på Debaser.
-
Den 31 augusti är det dags för Allsång mot högern igen (i Vitabergsparken kl. 18:00). Jag misstänker starkt att jag kan återvinna lördagens sånghäfte och även förra årets sånghäfte (se program på Facebook och gruppen Allsång mot högern).
-
Kulturbloggen, DN, Lotta Grönblad, SvD, Jonas Morian, Erik Laakso, Anders Löwdin och Josefin Deiving har lagt ut bilder på Södersossarna.

Inga kommentarer: