Opinionsbildning viktigare än opinionsmätning

Per Wirtén har skrivit en ledare i Dagens Arena med rubriken Opinionsmätningar är livsviktiga. Jag håller inte med Wirtén. Opinionsbildning är viktigt, opinionsmätningar säger inte så mycket. Någon ringer dig och frågar "kan du tänka dig att rösta på" eller "dricker du helst kaffe eller te". Vad säger dylika frågor? Det finns ett och annat politiskt parti "jag kan tänka mig" att rösta på. Jag dricker helst te idag, men imorgon vill jag nog ha kaffe.
-
Politiska opinionsmätningar är farliga. Om socialdemokraterna ligger bra till i någon opinionsmätning, finns det en tendens bland några av mina partikamrater att luta sig tillbaka, istället för att förändra politiken eller opinionsbilda.
-
Wirtén skriver: Det innebär ju inte att valda politiker ska följa opinionsmätningarna. En representant utan ryggrad får inga röster. Men när kalla procentsatser redovisas uppstår den diskussion, det tvivel, de frågor som kallas politik. Utan opinionsundersökningar skulle Sverige vara en mycket tystare demokrati, valda politiker skulle vara mycket längre bort från sina väljare, besluten skulle vara mycket sämre.
-
Om valda politiker skulle följa opinionsmätningarna skulle Sverige få ett mycket tråkigt, politiskt klimat.
-
Du har en sakfråga (hur liten den än är) som du brinner för. De flesta är emot dig, du börjar opinionsbilda för denna fråga. Några veckor, månader, år senare har opinionen vänt...

Inga kommentarer: