Gated communities – ett samhällsmisslyckande

Victoria Park öppnar nästa år utanför Malmö. Det är ett reservat för de rika, ett skyddat boende. Här finns bageri, restaurang, biograf, spa-anläggning och säkerhetspersonal.
-
Göran Cars, professor i samhällsutveckling på KTH, säger att det är ett samhällsmisslyckande och jag håller med honom. Cars säger vidare att det är hemskt tragiskt, men att han inte moraliserar över dem som väljer gated communites: De säker en trygghet och därför avgränsar de sig i samhället (
Metro).
Som hbt-person kan jag förstå behovet av trygghet. Även jag lockas av tanken på en förort där bara hbt-personer verkar och bor. En förort där jag kan kyssa min fästmö utan att få blickar och kommentarer, ett äldreboende för hbt-personer och en regnbågsförskola... faktum kvarstår dock, gated communities och dylika inrättningar är ett samhällsmisslyckande. Jag önskar hellre ett samhälle för alla, där alla är delaktiga. Ett samhälle som tillåter mig att ”bara” vara människa.

1 kommentar:

Anonym sa...

Har du läst Guilles Dauves text baserad på texten "en värl utan moral" (det fanns en samlingsbok med hans texter men kan fanimig inte komma ihåg vad den heter)? Finns just en grej om hur hela HBT-revolten slog bakut i och med dess krav på egna ghetton.

Istället för att förgöra sexualiteterna (i det att dom inte är relevanta längre, man tar bort själva grundbulten för sexualiteten dvs uppdelningen mellan sexualiteter) har man valt att peka på dess olikheter och försökt seperarera dom. Egen kultur, egna kvarter, egna klubbar osv.