Fredagstankar

När det blir sommar stänger Sverige, åtminstone känns det så. Här på 68:an har majoriteten semester och de som inte har semester går extremt tidigt för dagen . Riksdagen är också stängd, åtminstone som arbetsplats. Riksdagen har nu förvandlats till en sevärdhet för turister. För oss som bloggar, är det nyhetstorka på alla fronter.
-
När det är sommar vaknar arkeologen i mig till liv. Jag gillar inte att sitta på ett kontor, när det är varmt och soligt ute. Jag vill hellre ägna mig åt fältarkeologi. Nu var det ett tag sedan jag låg ute i fält, så jag förskönar nog tillvaron. Det är nämligen ett slitgöra att gräva, dokumentera och samtidigt bo, umgås och arbeta med andra arkeologer. Fast fördelarna med fältarkeologi uppväger ändå: hitta fantastiska artefakter, vara utomhus, få en snygg, vältränad kropp (om än med rejäl bonnbränna), dricka öl tillsammans med de andra alkologerna, jag menar arkeologerna, göra utflykter tillsammans och bada. Att bada efter en dags grävning är njutning på hög nivå.
-
Innan semestern kommer jag att jobba halvtid i en reception för försörjningsstöd här i stan. Det är både ett givande och ett tagande jobb. Det sliter på psyket. Den andra halvtiden sitter jag här på 68:an och bygger hemsida med något som heter EpiServer. I nuläget kan man lugnt säga att jag inte älskar EpiServer. På måndag är det manifestation mot vårdnadsbidraget.
-
Europride innebär mer jobb än vanligt. Jag är återigen ansvarig för hbt-sossarnas tält tillsammans med några till. Det är jobbigt och roligt på en och samma gång. Jag längtar till Europride!
-
En vecka av semestern ska tillbringas på landet, Dalbergså vid Vänern. Här finns knappt någon mobiltäckning, internet existerar inte, men det finns en teve. Den veckan ska ägnas åt sol, bad, böcker, korsord, sällskapsspel, god mat och god dryck. Förhoppningen är att jag bara ska få vara.
-
By the way, min bärbara dator har börjat strula. Nätverkskortet är det vajsing på, nätverksanslutningen glappar, ljudet hackar och adaptorn luktar bränd. Detta någon månad efter att garantitiden är slut. Att laga den, kommer förmodligen att kosta lika mycket som en ny dator. Jag har varken råd att laga den eller köpa en ny dator. Detta är en smula oroväckande för mig som älskar internet, att blogga med mera... Håll tummarna för att den håller några månader till. Eventuellt kommer S-kvinnor här att köpa en ny dator till hösten och då kan jag använda den.
-
Trevlig helg!

Inga kommentarer: