Men i övrigt är det ingen skillnad...

Skatteverket kan göra undantag för äktenskap där den ena parten är minderårig och har gift sig utomlands men inte för homosexuella, det är upprörande säger Lars Gårdfeldt till SvD.
-
Javisst är det upprörande! Jag vill inte registrera partnerskap med min flickvän, jag vill gifta mig med henne! Jag vill inte att min flickvän ska bli min registerade partner utan jag vill att hon blir min fru. Därtill finns det skillnader rent juridiskt mellan partnerskap och äktenskap. Lars Gårdfeldt och hans man är gifta i Kanada, men i Sverige så är det aja baja, så får man inte göra. Att det finns dispensregler för giftermål med minderåriga, det är helt normalt i Sverige.
-


-
Via Eva-Lena Janssons blogginlägg hittar jag ett inslag från Gomorron Sverige ("spola fram" till 00:36), där socialdemokraten Johan Löfstrand debatterar med kristdemokraten Yvonne Andersson. Kristdemokraten kör med sina två mantra. Hur det skall komma en proposition från regeringen i höst, är för mig oförståeligt, med tanke på kristdemokraternas kategoriska nej i den här frågan, men justitieminister Beatrice Ask har ju lovat (SvD).
-
P.S. För er som inte sett Fucking Åmål - 30 år, med Suzanne Reuter och Ulla Skoog, gör det!

Inga kommentarer: