POLITIKER, PRAO & PR

Johan Sjölander skriver om statsminister Fredrik Reinfeldts besök på en förskola i Dalarna. Mindre barngrupper i förskolan sa visst Reinfeldt, när han var där. I DN läser vi det motsatta. Hur kommer det sig att Reinfeldt uttalar sig om mindre barngrupper när han befinner sig i en förskola och så sker det motsatta? Är det att lyssna på förskollärarna?
-
Det är förunderligt att ett besök i "vardagen" alltid skall åtföljas av media. Senast vi såg detta var i gårdagens SC, där Carin Jämtin skalade morötter på en skola.
-
Den så kallade prao:n är någon timme, kanske en dag. När jag gick i skolan var det en veckas prao som gällde.
-
Politiker som är ute i "verkligheten" och lyssnar på medborgare... en timme, en dag (medan kamerablixtar smattrar) och därefter försvinner de tillbaka till riksdagen eller Rosenbad. Det känns inte äkta.
-
Jag har haft förmånen att jobba tre veckor i en reception hos en av Stockholms stads stadsdelsförvaltningar. Jag har pratat med socialsekreterare och med så kallade klienter. Jag har arbetat. Jag har fått en helt annan insyn i denna verksamhet, än vad jag annars har fått via media, fördomar, broschyrer et cetera.

Inga kommentarer: