Klass 9A

Jag såg en bra dokumentär på SvT igår - Klass 9A - dokumentärserien om den svenska skolan som jag vill passa på att rekommendera via min blogg.
-

Oj, vad jag blev avundsjuk på eleverna. Jag vill inte hänga ut någon av mina gamla lärare, men alla har vi väl stött på dåliga lärare, utbrända lärare och lärare som inte borde vara lärare? Sedan har vi också mött eldsjälar. Lärare som brinner för sitt yrke, som ser det som ett kall.
-
Jag ville bli lärare. Jag började plugga tyska på universitetet och hade tänkt mig bli lärare i tyska och historia, men efter en halvår som vikarie, lärarassistent och elevassistent insåg jag snabbt att jag inte skulle kunna arbeta i "skolvärlden". Ta bara dokumentärfilmen Vikarien. Vem orkar arbeta och lära ut kunskap i en sådan arbetsmiljö?
-
Framför allt skulle jag nog bli polisanmäld för misshandel (alternativt dråp). Jag minns specifikt en grupp sjundeklassare som jag fick ta hand om. Betänk att jag inte hade någon som helst pedagogisk utbildning vid det tillfället, men det hade nog inte hjälpt i det här fallet.
-
Det var ett tiotal sjundeklassare som inte fungerade i de vanliga klasserna och eftersom ledningen ansåg att jag var ung och nytänkande, så satte de mig in charge av denna grupp.
-
Här fanns en sjundeklassare vars föräldrar hade anammat "fri uppfostran". Han klättrade på väggarna, sprang omkring och var oförmögen att lyssna och lära. En annan sjundeklassare kom från en "värstingfamilj". Han bar omkring på kniv och var "stolt nazist". Denna sjundeklassare tog vid ett tillfälle stryptag på en annan elev. Jag blev rädd, men också arg. Jag lyfte bokstavligen upp ungen och slängde ut honom. Om jag inte hade ingripit så hade nog den andra eleven svimmat eller dött.
-
Utan att bli långradig, så ser jag fram emot de övriga avsnitten av 9A. Hur skall det gå för eleverna? Hur skall det gå för lärarna? Jag håller tummarna.

Inga kommentarer: