Historia blir obligatoriskt ämne

Those who cannot remember the past are condemned to repeat it
George Santayana
Att känna det förflutna är lika häpnadsväckande som att känna stjärnorna
George Kubler (The Shape of Time, s. 19)
Nu har även den moderatstyrda regeringen förstått vikten av historia i gymnasiet. Förslaget att historia skall bli ett obligatorium var något den tidigare, socialdemokratiska regeringen redan hade bestämt sig för, men nu har således Jan Björklund bestämt att så skall det också bli.
Jag hoppas innerligt att fokus inte kommer att ligga på medeltid och fram till nu, utan att även förhistorien kommer att avhandlas. Jag kommer själv ihåg att min lärare i historia på gymnasiet började med feodalismen och viftade undan förhistorien med "det läste ni ju på högstadiet". Jag hoppade själv av A-kursen historia när jag pluggade vid Uppsala Universitet. Anledningen - förhistorien avhandlades på fyra veckor. Procentuellt sätt är 95 procent av människans historia förhistoria och endast fem procent historia. Dock välkomnar jag att historia nu blir ett obligatoriskt ämne för alla på gymnasiet. Vi har mycket att lära av det förflutna!

1 kommentar:

Krassman sa...

Hej tjejen. Skönt att se att du är "uppe i sadeln igen". Hoppas att det ordnar sig för dig på jobbet, låt dom inte vinna över dig tjejen. Du är bättre än så.