Stem Arbeiderpartiet den 10.september!

Idag är det lokalvalg i Oslo. Jag och min områdesförening (med Roger Mogert i spetsen) var inbjudna till vårt systerparti Arbeiderpartiet i helgen för att stödja partiet i ett otroligt jämt val. De har "plankat" vår föga framgångsrika kampanj - Alle skal med. Här i Sverige visade bland annat socialdemokraternas valaffischer att alla inte alls skulle med. Jag hoppas att de lyckas bättre i Oslo med denna kampanj.
-
Vi fick ett varmt mottagande av Arbeiderpartiet när vi kom dit. De tog verkligen hand om oss, framförallt Trond Jensrud .
-
En representant från Norges svar på Kommunal höll ett föredrag också. Jag log lite åt namnet på fackförbundet - Fagforbundet.
-
Vad som slog mig är att Arbeiderpartiet i Oslo dras med liknande problem som socialdemokraterna i Stockholm. Lågt valdeltagande i förorter som liknar Rågsved och Rinkeby (och där de få som röstar, röstar på Arbeiderpartiet), det populistiska Fremskrittspartiet som spelar på folks rädsla och egoism som ställs mot solidaritet.
-
De har vidare ett vårdnadsbidrag som är en kvinnofälla. Dock ger vårdnadsbidraget i Norge lite mer till kvinnorna än de fickpengar som borgarna har för avsikt att spendera. 10 000 norska kronor per barn mot borgarnas 3000 svenska kronor per barn.
-
Ja och så har de naturligvis de konservativa kristdemokraterna. Att liberalerna heter Venstre är förvirrande nog och att de har ett fascinerade kryssval där man kan kryssa i alla och därtill kryssa andra partiers kandidater går över mitt förstånd.
-
Jag gillar starkt deras valstrategi att ta bussar ut till förorterna och dela ut rosor samtidigt som de uppmanar människor att rösta. De kör ingen valpropaganda, utan säger endast till människorna att det viktiga är att de går att rösta och om folk börjar fråga, då först börjar de prata om sin politik och vad de vill göra i Oslo. Vi fick också följa med ut till en av förorterna och dela ut rosor, Vi åkte i en k-märkt buss från 1968, vilket i sig var riktig coolt. Jag tror faktiskt att denna strategi fungerar - att endast uppmana folk att rösta.
-
På bio i Norge rullar en kampanjfilm, men jag gillar föregångaren bättre (återigen - filmen tar ett tag att ladda upp, så ha tålamod):




P.S. Socialdemokraterna på YouTube har lanserat två nya filmer, denna gång tecknade. Tanken är god, men filmerna räcker inte ända fram.


Inga kommentarer: