Fredagstankar

Fredag

03:00 Jag kan inte somna om. Jag skriver ett dagboksinlägg på qruiser och loggar in på Facebook. Ni som fortfarande inte har en sida på Facebook -registrera er nu och "adda" mig gärna som friend. Även Facebook är en del av oppositionsarbetet.

Jag tänker på gårdagen. Tanken var att jag skulle hämta en bok på Torget, åka hem, sortera tvätt och ta med smutstvätten till Åsa (som bokat en tvättid till mig i sin tvättstuga, eftersom det är stört omöjligt för mig att få en vettig tvättid i min egen fastighet. Jag tycker inte om privata hyresvärdar som bara vill ha in pengar och inte gör något vettigt åt tvättstuga, etc.).

På Torget träffar jag JC (moderat) och M. (som röstar på fp som den "klassiska liberal" han är, men vill egentligen rösta på moderaterna). Vi hamnar i oerhört intressanta politiska diskussioner. Vi finner varandra över partigränserna. Bland annat diskuterar vi den dubbelmoral som finns i regeringen.

Efter valet trodde vi tre att regeringen skulle köra sin borgerlig ideologi fullt ut och inte stanna vid att "bara" sälja ut allmännyttan och vissa statliga bolag. Vattenfall är ju en kassako, så det säljs inte (andra argument köper jag inte).

Vi trodde vidare att Systembolagets monopol skulle avskaffas, men icke. Där tror jag att Alliansen skulle fått lite medhåll från såväl borgerliga väljare som väljare på vänsterkanten. Monopolet är dock kvar.

Vi talade mycket drogpolitik och jag gav nog intryck att vara mer drogliberal än vad jag egentligen är.

Nog om gårdagen.

06:50 Var femte lesbisk försöker ta sitt liv - stora feta bokstäver på Metros förstasida. RFSL är kritiska mot Nyamko Sabuni och det med rätta. Jag fortsätter bläddra i Metro och blir intresserad av boken En sorts kärlek, skriven av en holländare vid namn Ray Kluun.

I Stockholm City läser jag att Kajsa Ingemarsson säljer som smör, men anses inte tillräckligt fin för att recenseras på de de "fina" kultursidorna.

Jag är stolt allätare, men en f.d. vän till mig var en riktig quasikulturell människa som med förakt i rösten sade "hur kan du läsa Kajsa Ingemarsson?!" varvid jag frågade "och du som bara läser Fjodor Michajlovitj Dostojevskij, varför tycker du han är så bra?". Hon kunde inte besvara min fråga.

Det är en sak att tro att man måste klä sig på ett visst sätt, läsa vissa böcker, lyssna på en specifik slags musik och en annan att verkligen stå för att man har den där Milli Vanilli-skivan mellan Belle & Sebastian och Radiohead och att man läser såväl Kafka som Kajsa Ingemarsson. Varför detta ortodoxa förhållningssätt till kultur. Detta kultursnobberi, denna elitism - varför? Varför? Varför? Allt är kultur!

07:50 Jag slår på teven på jobbet och får höra Maria Abrahamssons "ljuva" stämma (läs mitt blogginlägg om henne, så förstår ni vad jag menar). Jag ögnar samtidigt igenom DN och SvD på nätet. Jag hör att Maria Abrahamsson säger att Mona Sahlin inte är intresserad av arbetspolitik, utan blablabla bara "könsneutralt äktenskap".

En säkerhetspolitisk kommentator ondgör sig över Anders Borg i SvD. Fler lånecyklar i Stockholm på grund av trängselskatten. Hård kritik mot Anders Borg även i DN. I DN handlar kritiken inte om besparingar inom Försvaret utan boskatteförslaget.

08:45 Jag är alldeles för trött för att skriva ett sammanhängande inlägg just nu, men det kanske kommer något på eftermiddagen. Thank goddess it's friday! Eller så fortsätter jag på detta inlägg med tidsangivelser?

09:30 Johan kommer ner och berättar att Ulrica Messing hoppar av. Jag är tvungen att kolla på nätet om det är sant: Aftonbladet, Expressen, SvD.




...Och kanske ska man gå till Street efter jobbet?

Inga kommentarer: