Retorikskola


Så genomskådar du politikernas tricks i talarstolen... så presenterar DN sin retorikskola. Jag har själv läst lite retorik, pedagogik och metodik och har insett vilken genomslagskraft dessa tre har. Lägg till lite psykologi och beteendevetenskap och du kommer att gå långt som politiker.
-
Å jobbets vägnar har jag lyssnat på många debatter i Kammaren och ibland skakar jag på huvudet när jag ser en riksdagsledamot stå i talarstolen. Mummel, prassel, malande, bla bla bla bla...
-
Hallå - om du vill föra ut ett budskap, vinna en debatt, övertyga, lura etc. lär dig tala först! Ja, om motståndaren psykar dig tappa inte konceptet, då har motståndaren vunnit.
-
När Jasenko Omanovic möter Sven Otto Littorin i en interpellationsdebatt och Totto börjar psyka Jasenko plus att han kör sin rappa retorik (Totto kan nämligen det där med retorik, tyvärr), ser jag hur Jasenko blir arg och därmed tappar han totalt sin retorik. Det är synd. Jasenko är en bra talare och debattör. Han klarar till exempel Maud Olofsson galant, men mot Totto har han ingen chans.
-
Jag har uppmanat Jasenko att införskaffa en stressboll (Teknikmagasinet har en gul boll med en glad gubbe på, obs. ej reklam). När han står där i talarstolen och börjar bli arg, kan han låtsas att stressbollen är Totto och krama den till total oigenkännlighet. Skräckscenariet är dock om stressbollen inte hjälper och Jasenko istället kastar den på Totto. Jag misstänker då att Talmannen blir väldigt arg.
-
DN:s retorikskola är dock inte bara till för politiker, utan även för oss vanliga dödliga... men glöm inte - för att vara en bra talare bör man vara en bra lyssnare.






Inga kommentarer: