Att dejta över blockgränserna

Som redan har nämnts av mig och andra bloggare, råder det nyhetstorka. Vi har inget att skriva om. Därför tänkte jag skriva ett lite mer personligt inlägg, nämligen att dejta över blockgränserna.

Har ni dejtat någon som befinner /befunnit sig på "andra sidan"? Kanske till och med varit tillsammans med någon/gift er med någon från den "andra sidan"? Nu menar jag alltså sosse-moderat, sosse-folkpartist, sosse-kristdemokrat, sosse-center?

Det finns fördelar och det finns nackdelar.

Att som sosse dejta en annan sosse innebär allt som oftast (obs! inte alltid) att diskussionerna blir lite tradiga: "ja, det tycker jag också". Det är dock trevligt att dejta/vara tillsammans med en sosse. Man har samma värdegrund, samma syn, liknande perspektiv på tillvaron.

Jag dejtade för ett tag sedan en statsvetare, tillika folkpartist (om ni kommer ihåg Kielos folkpartitest, så var den här tjejen urtypen av just statsvetare/folkpartist). Vi förde vilda diskussioner, intressanta diskussioner. Ibland var vi eniga, men när vi var oense (så till den milda grad) att vi inte längre kunde diskutera vidare, så förde diskussionerna oss till *PIP* (här ombeds läsaren att använda sin fantasi).

Att dejta någon över blockgränserna, är spännande. Om man lyssnar, diskuterar och munhuggs med varandra, så lär man sig hur den andra tänker och tycker, det vidgar också ens eget perspektiv och ibland (läs ofta) förstärks även den egna politiska uppfattning.

Jag respekterar alltid den andras åsikt, om än att jag ibland (läs ofta) inte förstår hur denna person kan komma fram till saker och ting *skratt*.

I min ungdom dejtade jag en moderat. Jag var så kär i honom att jag gick med i MUF (oooppps, avslöjade jag just nu min mest hemliga Hemlighet? Är jag slut som sosse nu?!).

Jag gick ur MUF i samma stund som de spelade Ultima Thule på en fest (med tillhörande rasism). Jag sade till en annan kompis (Madde, som var judinna) att "nu får det vara nog, vi går!" Hon skruvade på sig och sade att det var väl inte så farligt att de spelade Ultima Thule. Hon stannade och jag gick.

För ett tag sedan dejtade jag en moderat. Jag kärade ner mig totalt i henne och hon i mig (tror jag i varje fall). Jag ljög om en sak (jag undanhöll en incident, men det är ingen ursäkt) och hon ljög om en annan. När katastrofen väl infunnit sig berättar hon för mig om sin lögn - hennes vita städhjälp var egentligen svart (och nu menar jag inte etnicitet).

För mig är svart arbetskraft lika med kriminellt. Den svarta arbetsbranschen är samma jliga smutsiga bransch som trafficking etc. Jag vet att jag tar i nu, men svart arbetskraft?! Den här kvinnan hade till på köpet råd med vit städhjälp (och jag blir fortfarande förbannad på henne när jag tänker på det).

Allt är politik, säger alltid Mia och Peter. Således även dejtandet. Jag messade med en tjej på qruiser som betonade att hon "inte var sosse". Därefter sade hon tack och hej. "Oj, en moderat" tänkte jag.

Jag måste dock tillstå att jag är svag för folkpartister. Min dröm är en regering med folkpartister (läs socialliberaler utan Jan Björklund) och socialdemokrater.

Jag och Catrine messar till varandra ibland och vi har ett givande utbyte. Dock dejtar vi inte, men i morgon har jag en dejt med en folkpartist, så håll tummarna!

P.S. Skriv gärna i kommentarerna om era egna erfarenheter.


(Bilden: Mitt öga. Jag har melerade ögon, De växlar i färg. Alla som tror att jag har gröna har fel. Mina ögon blir bara gröna när jag mår bra *ler ett snett leende*)




6 kommentarer:

Anonym sa...

Men jämföra svart städhjälp med trafficking? oj. Fast jag tycker du har rätt i att man ska sätta dit dem som bryter mot lagen. Fy fan för såna som inte betalar sin tv-licens och som laddar ner musik och film olagligt. Sånt gör mig förbannad. Jag kommer att rösta på dig så du får lite ordning i folkhemmet!

Norpan sa...

Vi på den onda sidan har ofta inget val - flator är ju alltid vänster, eller? :) ... uppenbarligen inte eftersom du skulle på dejt med en folkis. Gratulerar!

Alexandra Einerstam sa...

Till anonym: usch, ja... det kanske var grovt att jämföra städhjälp med trafficking. Hm... När folk inte betalar sin tv-licens av ideologiska skäl är det förkastligt, men när folk inte har råd att betala licensen, när folk inte har råd att köpa film eller musik... ja, där är jag kluven.

Om människors enda möjlighet är att ladda ner olagligt för att de inte har råd? Hm, kluven.

Alexandra Einerstam sa...

Till norpan: "den onda sidan"? Folkpartister som är socialliberala är trevliga. De skulle jag gärna vilja samarbeta med och dejta ;) och alla flator är (tyvärr) inte vänster... finns ju klubbar på qruiser som hyllar Maria Abrahamsson och om jag inte missminner mig finns det en klubb som heter Högerflator. Livet skulle bli trist om alla var politiskt eniga ;)

Norpan sa...

Nej nej, jag vet :) Myten och Tiina Rosenbergs regler säger att flator är vänster och det kan kännas så. Känns lite ensamt ibland :) Jag har till och kallats för ond (!) trots att jag är snäll :) socialliberal. Alla är inte lika toleranta som du. Bra att du lyfter fram att diskussioner kan leda till ***! Kanske kan öppna ögonen på en del;)

Johan Björnsson sa...

Fan vad du är löjlig!

Ge ett enda exempel på vad Ultima Thule har i sina sångtexter som är rasistiskt?

Och vad fan har det att göra med saken att din vännina är judinna? Ännu mindre lär du finna något judehetsande i Ultima Thules sånger.

Och kom inte med den klassiska flosklen att dom sjunger minsann "Ni tär på vår jord..." i låten "Stolt och stark", för det har Ultima Thule åtskilliga tillfällen förklarat att låten handlar om korrumperade politiker och samhällsparasiter.

Här kan du kolla alla Ultima Thules texter

http://www.vikingarock.se/diskografi/cd.php


Mvh

Johan Björnsson

johanbjornsson.blogspot.com

"För Sverige, Skandinavien, Europa, och Västvärlden!"