Anna Lindhs tal och texter - en av de bästa presenter man kan få

Tala
du som ännu har läppar
ord kan bli floder
ord kan öppna portar och bygga broar
ord kan störta tyranner
om tillräckligt många av oss beväpnar sig med ord
tala tala
det är vår skyldighet
mot dom som talade
medan dom ännu hade läppar.
/Helga Henschen

Idag har jag fått en sommarpresent - Människovärdet är grunden. Boken behandlar Anna Lindhs tal och texter.
-
Det lilla jag har hunnit läsa är så förbaskat bra, men jag läser med ett visst vemod det hon har skrivit.
Det är precis samma sorgsenhet som när jag ser Johanna Sällström i Wallanderfilmerna. Två begåvningar som hade så mycket kvar att ge.
-
Anna Lindh mördades av en galning och Johanna Sällström begick självmord. Tragiska människoöden. Fan, fan, fan.
-
Jag hade förmånen att träffa Anna Lindh under Europahalvåret 2001 å arbetets vägnar. Vi var ett gäng som reste runt i de svenska städerna och stod för den "inre" säkerheten. Jag var med i Nyköping. Efter EU-mötets slut tog Anna Lindh oss i hand och tackade för väl utfört arbete.

-
Den sista texten i boken är Anna Lindhs minnesord över Olof Palme, man kan lika gärna göra en travesti av texten och byta ut Olof Palme mot Anna Lindh:
-
Vårt tack till Dig ska inte stanna vid det förflutna, utan riktas mot framtiden.
En människa kan mördas men inte idéer. Dina idéer lever vidare genom oss. Efter vår förmåga ska vi föra Din kamp vidare, kampen för freden, för internationell solidaritet, kampen för ett fritt och öppet Sverige utan rasism och främlingsfientlighet.
Vårt tack till Dig blir att föra Ditt budskap vidare [...]

Inga kommentarer: